Wat is Oncologie fysiotherapie:

Problemen die patiënten met kanker ervaren kunnen aangepakt worden in samenwerking met de oncologische fysiotherapeut. Deze problemen kunnen het gevolg zijn van de aandoening zelf of van de medische behandeling, zoals bijvoorbeeld chemotherapie of bestraling of een operatie.

Door vroegtijdig opsporen en verbetering van de behandelmethoden krijgt kanker en de gevolgen van kanker steeds meer het karakter van een chronische ziekte. Dit is een mooie ontwikkeling maar betekent dat wel veel gevolgen voor de fysieke en psychische gezondheid en het sociale welbevinden. Iedereen zal op zijn eigen wijze omgaan met de nieuwe situatie. De oncologiefysiotherapeut kan u in dit hele proces op diverse punten ondersteunen.

Wellicht heeft u training en begeleiding nodig tijdens behandeling.
Of heeft u hulp nodig bij de revalidatie na een behandeling in het ziekenhuis.
Bij twijfel kunt u altijd contact opnemen met Desiree Vat.

U kunt in alle fasen van de ziekte terecht bij de oncologie fysiotherapeut. Elke fase van de ziekte vraagt een specifieke behandeling, omdat de doelen per fase flink kunnen verschillen:

Fasen:
– In de curatieve fase liggen de doelen vooral bij het herstel. Dit kan bijvoorbeeld het terug winnen zijn van de verloren of verminderde vaardigheden.
– In de palliatieve fase liggen de behandeldoelen bij het zo lang mogelijk behoud van de nog aanwezige vaardigheden.
– In de terminale fase liggen de behandeldoelen vooral in het begeleiden van de patiënt bij de steeds verder afnemende vaardigheden.

De klachten waar u in de verschillende fasen aan kunt denken zijn heel divers.
Enkele voorbeelden hiervan zijn: vermoeidheid, verminderde conditie, verminderde spierkracht, spanningsklachten, pijn, fibrose, huidveranderingen, contracturen, verminderde mobiliteit, verstoorde lichaamsbeleving, spanning en ademhalingsproblemen. Daarnaast kunnen er problemen ontstaan in het uitvoeren van werk en/of hobby’s zoals sport.

Binnen het Centrum voor Fysiotherapie Oud-Beijerland kunt u voor oncologie fysiotherapie terecht bij:

DESIREE VAT
Meer over Desiree