Wat is Oncologie fysiotherapie:

De oncologiefysiotherapeut richt zich specifiek op de problemen die patiënten met kanker ervaren. Deze problemen kunnen het gevolg zijn van de aandoening zelf of van de medische behandeling.

Door vroegtijdig opsporen en verbetering van de behandelmethoden krijgt kanker en de gevolgen van kanker steeds meer het karakter van een chronische ziekte. Dit is een mooie ontwikkeling maar betekent dat wel veel gevolgen voor het fysieke, psychische en sociale welbevinden. Elke persoon zal op zijn eigen wijze omgaan met de nieuwe situatie. De oncologiefysiotherapeut kan hierbij een ondersteunende rol vervullen of als coach in dit proces functioneren.

U kunt in alle fasen van de ziekte terecht bij een oncologie fysiotherapeut. Elke fase vereist een specifieke behandeling, aangezien de doelen per fase verschillen:

In de curatieve fase liggen de doelen bij het herwinnen van de verloren of verminderde vaardigheden.

In de palliatieve fase liggen de behandeldoelen bij het behoud van de nog aanwezige vaardigheden.

In de terminale fase liggen de behandeldoelen vooral in het begeleiden van de patiënt bij de steeds verder afnemende vaardigheden.

De klachten waar u aan kunt denken zijn: vermoeidheid, verminderde conditie, verminderde spierkracht, spanningsklachten, pijn, fibrose, huidveranderingen, contracturen, verminderde mobiliteit, verstoorde lichaamsbeleving, spanning en ademhalingsproblemen. Daarnaast kunnen er problemen ontstaan in het uitvoeren van werk en/of hobby’s.

Binnen het Centrum voor Fysiotherapie Oud-Beijerland kunt u voor oncologie fysiotherapie terecht bij:

DESIREE VAT
Meer over Desiree