Wat is bekkentherapie:

Bekkentherapie is voor mensen met problemen in het gebied van het bekken, de lage rug, buik en bekkenbodem.

De bekkenbodem is een spierlaag onderin het bekken die de blaas met de urinebuis, de baarmoeder met de vagina en de endeldarm ondersteunt. Deze spieren in deze regio’s spelen een belangrijke rol bij de houding, beweging en stabiliteit, maar ook hebben ze een functie bij seksualiteit. Zij zorgen ervoor dat urine, winden en ontlasting losgelaten of opgehouden kunnen worden.

Het niet goed functioneren van de bekkenbodemspieren kan leiden tot pijn in de onderbuik,lage rug, bekken, bij het stuitje en het schaambeen.

De bekken fysiotherapeut kan u helpen de controle hierover te herwinnen en houdt zich daarnaast ook bezig met het voorkomen en behandelen diverse bekkenklachten.

Klachten in het bekkenbodem gebied kunnen ontstaan tijdens of na een zwangerschap, rond de overgang maar ook na operaties en/of bestraling in de onderbuik en prostaatoperaties. Bekkenklachten treden dus zowel mannen, vrouwen als kinderen op.

De bekkenklachten waarbij de bekkenfysiotherapeut iets voor u kan doen zijn:

Ongewild verlies van urine en/of ontlasting.
Niet te onderdrukken aandrang om (veel en vaak) te plassen.
Moeizaam kwijt kunnen van ontlasting.
Klachten als gevolg van verzakking van blaas, baarmoeder of darmen.
Pijnklachten in onderbuik, rond de anus of de geslachtsdelen.
Seksuele problematiek, samenhangend met functiestoornissen van de bekkenbodem.
Zwangerschap gerelateerde bekkenpijn en lage rugklachten.

Binnen het Centrum voor Fysiotherapie Oud-Beijerland kunt u voor bekkentherapie terecht bij:

IVONNE DE KONING
Meer over Ivonne