Wat is manueel therapie:

Manueel therapie is een aanvulling op de reguliere fysiotherapie. De manueel therapeut heeft in vergelijk met de algemeen therapeut extra mogelijkheden om functiestoornissen van gewrichten te behandelen door het toepassen van.

De manueel therapeut beweegt de gewrichten op een bepaalde manier waardoor de beweeglijkheid van de gewrichten kan worden vergroot.

Hierdoor neemt de pijn af en kan de beweging van de gewrichten verbeteren. Om dit bereiken is zacht trekken of duwen tegen de lichaamsdelen vaak al voldoende. Soms wordt deze behandeling aangevuld met gedoseerde impulstechnieken.

Hierbij worden de gewrichten sneller bewogen waarbij men soms een knappend of krakend geluid hoort. De meeste patiënten ervaren dit als een kortstondig vreemd gevoel maar vinden het over het algemeen niet pijnlijk. De resultaten van deze behandeling zijn vaak direct merkbaar. Men ervaart een toename in bewegingsvrijheid en een vermindering van pijn.

Manuele therapie is een aanvulling op de reguliere fysiotherapie. De manueel therapeut heeft hiervoor een aanvullende master-opleiding gevolgd.

Een manueel therapeut is net zoals bij regulier fysiotherapie bedoeld voor mensen met klachten bij bewegend functioneren. In overleg met de patiënt wordt er door een verwijzend arts of behandelend manueel therapeut gekeken of de patiënt baat heeft bij manueel therapie. Ook kunt u door een behandeld fysiotherapeut intern worden doorverwezen naar aan manueel therapeut

Binnen het Centrum voor Fysiotherapie Oud-Beijerland kunt u voor manueel therapie terecht bij:

BOB VAN DER LOOS
Meer over Bob